Thursday, August 29, 2024

Jussi S. Heinonen , Elina Lehtonen: Suomen muinaiset tulivuoret : Kallioidemme salaisuuksia


Kirja Suomen kallioperän kehittymisestä. Suomen kallioperä on maailmanlaajuisesti vanhimmasta päästä, ja erityistä sille on kerrostuneiden kivityyppien harvinaisuus – ihan kokonaan ne eivät tosin puutu, vaan pieniä alueita kalkkikiviä ja hiekkakiviä löytyy. Suurin osa kotimaamme kallioperästä on tuliperäistä, kauan sitten sammuneiden tulivuorten jäännöksiä, jotka usein ovat lähtöisin syvältä. Jääkausien ja maan kulumisen jälkeen se, mikä on pinnassa, on sitä, mikä joskus on ollut syvällä, ollen joskus jopa jättimäisten magmakammioiden osia.

Kirja tarjosi kiinnostavaa tietoa, ja se oli myös hyvin luettavaa, vaikka sisälsikin todella tuhdin ja painavan (kirja on jopa fyysisesti painava) annoksen tarkkaa ja tiukkaa informaatiota kallioperämme historiasta. Kirjassa oli valtava määrä termejä, mutta kokonaisuus oli sen verran kiinnostava, että tuo termivyörytys (joista jälkikäteen ei juurikaan mitään tietenkään muista) ei paljoa haitannut. Kuvien runsas käyttö tasapainotti osaltaan termien raskautta. Suositeltavaa luettavaa, jos yhtään kallioperämme historia kiinnostaa.


Finland's bedrock is among the oldest in the world, and it is particularly notable for the rarity of sedimentary rock types—though they are not entirely absent, as small areas of limestone and sandstone can be found. Most of our country's bedrock is volcanic, remnants of long-extinct volcanoes, often originating from deep within the Earth. After the ice ages and erosion, what is now at the surface was once deep underground, sometimes even parts of massive magma chambers.

The book provided fascinating information that was also very readable, even though it contained a substantial and dense (the book is even physically heavy) amount of precise and detailed information about the history of our bedrock. There was an overwhelming number of terms, but the overall content was engaging enough that this flood of terminology (which, in hindsight, you won't remember much of) didn't bother me much. Highly recommended reading if you have any interest in the history of our bedrock.

412 pp. 

Saturday, August 24, 2024

Robin Hobb: Narrin vaellus (Fitz and the Fool #2)


Seuraava osa Fitzin, kuninkaallisen äpärän, entisen salamurhaajan, nykyisen rauhallisen tilanomistajan ja samalla kuninkaan sekä leskikuningattaren yhden lähimmän ystävän tarinaa. Edellinen kirja päättyi siihen, kun Fitz vahingossa puukotti vanhaa, vuosia kadoksissa ollutta ystäväänsä Narria ja lähti saattamaan tätä linnaan paremman hoidon mahdollistamiseksi porttikivien kautta, jotka mahdollistavat nopean matkaamisen suurella riskillä. Sillä aikaa Fitzin tytär, Pörri, kaapattiin, hänen kotitilansa ryöstettiin, osa miehistä tapettiin, naiset raiskattiin ja mitä ei varastettu, rikottiin. Fitz itse on uupunut matkustamisesta ja Narrin, joka on myös kuoleman kielissä, kuljettamisesta huonossa kunnossa. Kukaan ei tiedä, mitä tilalla on tapahtunut – se kun on kaukana linnasta tavanomaisilla matkustuskeinoilla.

Ensimmäinen puolisko kirjasta keskittyy pääasiassa Fitzin ja Narrin toipumiseen, joskin tapahtuu myös se "pikkujuttu", että Fitz tunnustetaan ensimmäistä kertaa julkisesti prinssiksi, mikä hän syntyperänsä kautta oikeasti on. Toisaalta Fitz saa tunnustusta, mitä on aina kaivannut, mutta aatelisen elämä tuo mukanaan myös vastuita ja velvollisuuksia, joihin hän ei ehkä ollut täysin valmis. Narri haluaa lähteä kosto- ja tuhoamisretkelle kiduttajiaan vastaan, ja kun Fitz saa tietää Pörrin sieppauksesta ja hiukan myöhemmin tämän oletetusta kuolemasta, hänelläkin on enemmän kuin hyvä syy kostoon. Tosin molemmat ovat fyysisesti (ja henkisesti) kovin huonossa kunnossa, joten suinpäin matkaan lähteminen ei ole mahdollista. Fitzin suunnitelmana on lähteä yksin, koska hänen mielestään Narri ei voisi millään selvitä matkasta, mutta suunnitelmat eivät aina toteudu, ja kun lopulta matkaan lähdetään, on mukana enemmän väkeä kuin Fitz alun perin suunnitteli.

Kirja oli vetävää tekstiä, vaikka paikoitellen se oli ehkä hiukan viivyttelevä, eikä juonen edistyminen aina ollut nopeinta. Etenkin kirjan alkupuoli, jossa lukija tiesi, mitä maatilalla oli tapahtunut, mutta Fitz ei, tuntui hiukan liian pitkältä ja hidastelevalta. Fitz lepäili linnassa ja osallistui juhliin tietämättä, mitä hänen tyttärelleen oli tapahtumassa. Kirjan kerronta oli silti mukaansatempaavaa, eikä oikeastaan edes huomannut lukiessa, että tuskin mitään varsinaisesti tapahtui. Fitz on alkuperäisiin kirjoihin verrattuna aikuistunut paljon, mikä ei ole yllättävää, kun aikaa on kulunut ilmeisesti lähemmäs 50 vuotta. Hyvä kirja ja oli sarjansa paremmassa päässä kuitenkin.


The book had engaging writing, although at times it was perhaps a bit slow, and the plot didn't always progress at the fastest pace. Especially the first part of the book, where the reader knew what had happened on the farm but Fitz did not, felt a bit too long and drawn out. Fitz rested in the castle and attended parties without knowing what was happening to his daughter. However, the storytelling was still captivating, and you didn't really notice while reading that hardly anything actually happened. Compared to the earlier books, Fitz has matured a lot, which isn't surprising since it seems nearly 50 years have passed. A good book, and definitely among the better ones in the series.

784 pp



Thursday, August 22, 2024

Lars Kepler: Hypnotisoija (The Hypnotist, Joona Linna #1 )

Itselleni uuden kirjailijan yhden sarjan avaava teos. Mies on tapettu erittäin verisesti jalkapallokentän pukuhuoneessa. Kun hänen perheelleen mennään viemään tietoa, osoittautuu, että myös hänen perheensä on tapettu julmasti, käytännössä teurastamalla. Vaikka aluksi näytti siltä, että kukaan ei ole hengissä, osoittautuu, että perheen teini-ikäinen poika on nipin napin elossa. Ilmenee myös, että perheen tytär ei ollut kotona murhien tapahtuessa, eikä oikein kukaan tiedä missä hän on. Jotta tytär löydettäisiin ja pelastettaisiin häntä ehkä jahtaavalta murhaajalta, poliisin edustaja toivoo teholla hoidettavana olevan pojan hypnotisointia. Hypnoosin suorittaa lääkäri, joka oli kymmenkunta vuotta sitten vannonut olevansa ikinä enää hypnotisoimatta ketään, mutta painostettuna hän lopulta suostuu. Hypnoosissa yllättäen vaikuttaa siltä, että ko. poika on itse murhaaja. Miksi hän tällaisen teon olisi tehnyt? 

Hypnoosin tehnyt lääkäri päätyy lehtien sivuille, kun häntä syytetään epäeettisestä toiminnasta. Myöhemmin hänen verenvuototautia sairastava poikansa kaapataan. Liittyykö tämä perhemurhaan, etenkin kun syyllisenä pidetty poika karkasi sairaalasta. (jeps, joo, maksavammasta kärsivä kolkkaa pari henkilöä ja katoaa…) 

 Kirjan puolessa välissä oli erittäin pitkä (ja kovin puuduttava ja tylsä luettava) takautumajakso, jossa kuvattiin ryhmäterapiaa hypnoosilla. Jakso oli paitsi pahasti ylipitkä niin myös erittäin epäuskottava kaikilla tasoilla. Hypnoosia käytettiin ryhmähoitona vakavista traumoista kärsiville, mukana ilmeisen prepsykoottisia henkilöitä. Etenkin sen jälkeen, kun yksi murtautui terapeutin kotiin ja varasti tavaroita, olisi hoitosuhde hänen kohdallaan tietenkin lopetettu ja poliisille tehty ilmoitus. Sama henkilö oli myös sairaalassa kirjoilla väärällä nimellä - miten ihmeessä Ruotsissa, jossa kuitenkin on hyvä henkilötietojärjestelmä, tämä olisi mitenkään ollut mahdollista? Terapeutti myös lankesi hunaja-ansaan äärimmäisen helposti. Ja sosiaalityöntekijät, jotka tarkistavat, onko eräässä talossa lasta heitteelle jätettynä, eivät etukäteen viitsi tarkistaa, onko ko. taloudessa edes lapsia olemassa? Muutenkin kirjan kaikki henkilöt olivat enemmän tai vähemmän ärsyttäviä ja aika typeriä. Sarjan “päähenkilö” Joona Linna oli hyvin heikosti taustoitettu ja tuntui vain ilmaantuvan ajoittain paikalle - mitään hänestä itsestään ei oikeastaan kerrottu ja hän tuntui vain aika pinnalliselta sivuhenkilöltä. Kirjan alussa hänellä oli kummallinen pakkomielle puukotuksen uhrin hypnotisoimiseen - mistä ihmeestä se hänelle niin tuli vahvasti mieleen, että piti raahata paikalla hypnoosista vuosia sitten luopunut tutkija? Kielellisesti kirja ei tuntunut mitenkään hyvin kirjoitetulta. Kirjan kaksi pääjuonta tuntuivat myös kovin erilliseltä, eivätkä muodostaneet yhtenäistä kokonaisuutta. Pahat ihmiset olivat pahoja lähinnä siksi että olivat pahoja, heidän motiiviensa avaaminen jäi aika niukaksi. Hullut nyt vain ovat hulluja. Muutenkaan mitään järkeä tai logiikkaa kirjassa ei oikein ollut, asiat tuntuivat vain tapahtuvan niin, että mahdollisimman paljon draamaa saatiin aikaan. Kirja ei herännyt suurta halua sarjaa (tai edes kirjailijaa) enempää lukea.


A book that opens a new series by an author unfamiliar to me. A man is brutally murdered in a football field's locker room. When the news is delivered to his family, it turns out that they too have been cruelly slaughtered, practically butchered. Although it initially seemed that no one had survived, it is revealed that the family's teenage son is barely alive. It also emerges that the family's daughter wasn't home during the murders, and no one knows where she is. In order to find and rescue the daughter from the murderer who might be chasing her, a police officer suggests hypnotizing the boy who is being treated in intensive care. The hypnosis is conducted by a doctor who had sworn a decade ago never to hypnotize anyone again, but under pressure, he eventually agrees. Under hypnosis, it surprisingly appears that the boy himself is the murderer. Why would he have committed such an act?

The doctor who performed the hypnosis ends up on the front pages of newspapers when he is accused of unethical conduct. Later, his son, who suffers from hemophilia, is kidnapped. Is this related to the family murder, especially considering that the boy believed to be the culprit escaped from the hospital? (Yes, indeed, a boy with a knife wound to  his liver, knocks out a few people and disappears...)

Midway through the book, there was an extremely long (and quite tedious) flashback sequence that depicted group therapy using hypnosis. The sequence was not only excessively long but also quite implausible on all levels. Hypnosis was used as group therapy for people suffering from severe traumas, some of whom appeared to be on the verge of psychosis. Especially after one of them broke into the therapist's home and stole items, the therapy relationship with that person would obviously have been terminated, and the police notified. The same person was also registered at the hospital under a false name—how on earth would this have been possible in Sweden, which has a good personal data system? The therapist also fell into a honey trap very easily. And social workers who were checking if a child had been neglected in a certain household didn’t even bother to check in advance whether there were any children in the household at all?

All the characters in the book were mostly annoying and quite foolish. The series' “main character,” Joona Linna, was poorly developed and seemed to just appear occasionally—nothing about him was really explained, and he felt more like a shallow, side character. At the beginning of the book, he had a strange obsession with hypnotizing the stabbing victim—where on earth did that come from so strongly that he felt the need to bring in a researcher who had given up hypnosis years ago? Linguistically, the book was not well-written. The two main plots of the book also felt very disconnected and didn’t form a cohesive whole. The bad people were bad mainly because they were bad; their motives were barely explored. Crazy people were just crazy. There wasn’t much sense or logic in the book overall; things just seemed to happen in a way that maximized the drama. The book didn’t spark much desire for one to read more of the series (or even the author).


608 pp. 

Tuesday, August 20, 2024

Jarkko Sipilä: Kahdesti tapettu (Takamäki #22)

Viimeinen osa Takamäki-sarjaa. Sarjahan loppui hiukan kesken kirjoittajansa äkillisen ja yllättävän kuoleman vuoksi. Kirja lainaa hiukan juonta sarjan aikaisemmalta osalta: kun löytyy kuollut mies, osoittautuu, että tämä on kadonneena julistettu kuolleeksi jo vuosia aikaisemmin. Se mikä on erityisen kummallista, on se, että miehellä vaikuttaa olevan täysin aito uusi henkilöllisyys. Vähän saman suuntainen lähtökohta oli jossain aikaisemmassakin osassa, tosin muuta samaa ei kirjoissa ollut. Ataripoliisi Suhosen kaveri Salmela on palannut takaisin Suomeen Brasiliasta ja alamaailman huhut kerovan hänen tuoneen mukanaan muutaman kilon kokaiinia. Onko tämä totta vai ei? Suhoseen Salmela ei ainakaan itse ollut ottanut yhteyttä, mutta pelin kuumentuessa hänelle alkaa poliisin suojelu kyllä kelvata.

Ihan tuttua tyyliä sarja oli loppuun asti. Tämä viimeinen osa jäi ehkä hieman keskitason alapuolelle, mutta sekin oli hyvin realistiselta vaikuttavaa poliisityön kuvausta. Aivan loppuratkaisuun uskoisin vaikuttaneen sen, että kirja jäi viimeiseksi, uskon että tapahtumat eivät ihan näin olisi edenneet, jos jatkoa olisi vielä seurannut. Sarjasta jäi kaiken kaikkia hyvä maku, yhtään surkeaa osaa ei joukkoon sattunut. 


300 pp.

Friday, August 9, 2024

L.T. Shearer: Kissa, joka pyydysti tappajan (The Cat Who Caught a Killer, Conrad the Cat Detective #1)


 Kuusikymppisen (?) eläkkeelle jääneen poliisin Lulu Lewisin asuntoveneelle saapuu kissa, joka puhuu. Aluksi nainen epäilee, että melko äskettäinen äkillinen leskeksi jääminen on järkyttänyt hänen mielenterveyttään, mutta kissa vaikuttaa todella puhuvan, ja vain heidän ollessa kahdestaan. Kissa “adoptoi” Lulun nopeasti ja seuraa tätä oikeastaan kaikkialle, myös tapaamaan Lucyn jo dementiaa sairastavaa anoppia hoitolaitokseen. Anoppi on muististaan huolimatta fyysisesti kohtalaisen hyvässä kunnossa ja on melkoinen yllätys, kun hän kuolee seuraavana yönä. Kuka vanhan ja hyvin iäkkään naisen olisi halunnut tappaa? Hänellä kyllä oli melkoinen omaisuus ja naisen toinen poika oli tunnettu heikoista rahankäyttötaidosta ja aina epäonnistuvista bisnesideoista. Mutta miten nainen olisi tapettu - hänellä oli vaikea allergia seesamin siemenille, mutta asuntolan lääkäri oli jo arvioinut kuoleman luonnolliseksi eikä hänen mielestään ollut mitään allergiaan viittaavaa todettavissa. Poliisinaisen vanhat vaistot heräävät ja hän alkaa selvittää asiaa tukenaan olkapäällä matkustava puhuva kissa. 

Kirja oli hyvin kevyt “pehmodekkari” joka oli sopivaa luettavaa kesäkoronassa ollessa. Kirja oli leppoisaa ja hitaahkoa tarinan kuljetusta, jossa paljolti päähenkilö käy juttelemassa eri ihmisten kanssa. Vähän typeryyksiä kirjassa oli, esim. päähenkilöön kohdistunut yksi toimi oli täysin järjetön ja olisi ollut vain haitallinen tekijänsä kannalta. Kyseessä ei ollut mitään suurta kirjallisuutta, mutta kirja oli kevyt ja mukava välipala pää hiukan pöhnässä kovassa kuumeessa ollessa luettavaksi. 


A cat that talks arrives at the houseboat of Lulu Lewis, a retired police officer in her sixties (?). At first, she suspects that her fairly recent and sudden widowhood has disturbed her mental health, but the cat seems to really be talking, and only when they are alone together. The cat quickly 'adopts' Lulu and actually follows her everywhere, including to visit Lucy, her mother-in-law who is already suffering from dementia, at a care facility. Despite her memory loss, the mother-in-law is in reasonably good physical condition, so it comes as quite a surprise when she dies the next night. Who would have wanted to kill the elderly woman? She did have a considerable fortune, and her other son was known for his poor money management skills and always failing business ideas. But how could she have been killed? She had a severe allergy to sesame seeds, but the care home’s doctor had already ruled the death natural and didn’t find any signs pointing to an allergic reaction. The ex-policewoman’s old instincts kick in, and she begins to investigate the matter, with the support of the talking cat that rides on her shoulder.

The book was a very light 'cozy mystery,' suitable reading for when stuck at home during a summer cold. It was a relaxed and slow-paced story, where the main character spends much of her time talking with various people. There were some silly elements in the book, for example, one action directed at the protagonist was completely senseless and would have only been detrimental to the one who did it. This wasn’t great literature, but the book was a light and pleasant diversion to read while a bit woozy from a high fever.

368 pp. 

Thursday, August 8, 2024

Jarkko Sipilä: Pelontekijät (Takamäki #21)

Takamäki sarjan seuraava kirja. Kerrostaloasuntoon ammutaan oven läpi kaksi laukausta. Kun poliisi tulee paikalle, asunnosta löytyy vaatekaappiin piiloutunut pikkurikollinen, joka on niin peloissaan, että on enemmän kuin innokas pääsemään poliisivankilaan turvaan. Miksi miestä peloteltiin tuolla tapaa? Ja miksi parilla muulla pikkurikollisella oli tehtävä kiristää kolmannelta tietoa jostain asiasta, tosin tumpelot onnistuvat tappamaan miehen, ennen kuin tämä kertoo salaisuutensa. Ja miten Salmela, ataripoliisi Suhosen vanha kaveri ja tiedottaja liittyy tähän kaikkeen, etenkin miten Salmelalla tallessa oleva muistikortti liittyy asiaan. Mitä niin arvokasta kortilla voisi olla?

Kirja oli taattua tasaista laatua, jossa tapahtuvat etenevät kiihtyvään tahtiin. Henkilöhahmot olivat vanhoja tuttuja ja omia itseään. Yksi asia, mikä on alkanut ihmetyttää, on se, että kuinka paljon Suhonen oikein Salmelalle antaa periksi ja kuinka paljon antaa käyttää itseään hyväksi tämän reippaasti harmaalle puolelle menevissä teoissa? Muuten kirja kumminkin oli taas kerran realistista poliisitoiminnan kuvausta, vaikka rikoksen kaikki yksityiskohdat eivät ehkä kaikkein loogisimpia ja realismisimpia olleet. 


The next book in the Takamäki series. Two shots are fired through the door of an apartment. When the police arrive, they find a petty criminal hiding in the wardrobe, so terrified that he is more than eager to get to the safety of a police cell. Why was the man scared in such a way? And why were a couple of other petty criminals tasked with extracting information from a third person, though the bumblers managed to kill the man before he could reveal his secret? And how is Salmela, an old friend and informant of undercover cop Suhonen, involved in all this, especially regarding the memory card Salmela has kept safe? What could be so valuable on that card?

The book delivered the usual consistent quality, with events unfolding at an accelerating pace. The characters were old familiar faces, staying true to themselves. One thing that has started to puzzle me is how much Suhonen really lets Salmela get away with, and how much he allows himself to be used by Salmela in his increasingly questionable activities. Otherwise, the book once again provided a realistic depiction of police work, even if not all the details of the crime were the most logical or realistic.

329 pp. 

 

My Hugo award votes 2024, Part 3: Novellas

The novella category was pretty varied. The best story was very clear, a few others were adequate but not especially good or unforgetable,  and the worst nominee was horrible in both writing and philosophy, almost worse than the worst rabid puppy nominees. So the first and last places were easy to decide, the other places fell also pretty easily into their places.

“Life Does Not Allow Us to Meet,” He Xi / 人生不相见, 何夕, translated by Alex Woodend (Adventures in Space: New Short Stories by Chinese & English Science Fiction Writers)

An expedition from Earth travels to a colony located on a sea world. All contact had been cut off years ago, and they are going to investigate if all the rules have been followed. There are many rules: All scientific information is strictly restricted, and there may not be any significant genetic drift compared to “base” humans. The restrictions haven’t been followed, and the colonists have evolved (some space radiation has caused everyone to develop exactly the same mutations, which are beneficial for survival on that planet - heh), which is a very bad thing. It’s a pretty bad story. It starts with an unnecessary scene at an apparently abandoned American space facility. I didn’t really see the point of that episode; it was pretty superfluous. There is a vast amount of straight lecturing about the backstory (with stupid made-up or badly understood science) and most of the dialogue is “As you know, Bob” style, where the characters discuss things they should be well aware of. The society is apparently an extremely fascist one, to which genetic purity is the most important thing, and it destroys sentient beings with no moral qualms or ethical discussion at all. The story was badly written and had extremely disgusting morality. It will be below “no award.”

“Seeds of Mercury,” Wang Jinkang / 水星播种, 王晋康, translated by Alex Woodend (Adventures in Space: New Short Stories by Chinese & English Science Fiction Writers)

Another Chinese story. When I was reading the first story, I thought the bad writing was partly due to the translation. As this was translated by the same person, the fault was not in the translation - this one was okay writing-wise. In the story, a researcher creates a new kind of life that could live on Mercury. An eccentric billionaire sponsors the research and designs a way to transport life to the planet. They were hoping that, with enough time, life would evolve intelligence. And so it does, eventually. Almost the opposite in philosophy to the other Chinese story, this one was about creating a new intelligent species, not destroying one due to trivial differences. The plot was better, and the writing was vastly better than in that novella. Despite that, as a whole, this story felt fairly average and had significant faults. Apparently, the Chinese style of storytelling includes long “lectures” by a narrative voice that carefully explains science and story details to the reader, which feels extremely old-fashioned and irritating.

Mammoths at the Gates by Nghi Vo (Tordotcom)

The story continues a series set in an alternative version of China. A cleric who has been traveling returns to his home monastery only to find that the monastery's leader has passed away. His relatives, who seek his body, have arrived at the monastery gates with war mammoths. The monastery is also home to a colony of intelligent birds, the same species as the one that has been accompanying the cleric. These birds remember everything they hear. The story is filled with names and places and is very dense (making it not an easy read). I have not been a big fan of this series or this particular story. There is a lot of dialogue, but even with mammoths at the gates, there is little action. Despite these aspects, it is the best installment in the series so far. However, it could have been shorter. It is unlikely to be one of my top choices when it comes to the Hugo voting.

The Mimicking of Known Successes by Malka Older (Tordotcom)

The Earth is uninhabitable, and people are living on strips built around Jupiter. Not all of the strips are inhabited; there are platforms where people live. (I wonder why Jupiter? What was stopping them from building those superstructures around Earth itself, or around the Moon, Venus, or Mars?) There is a plan to repopulate Earth with animals. There are genetic archives, and animals are being raised and studied in certain areas. One scientist disappears. Apparently, all safety features are unheard of, and it is possible to jump or throw someone off a habitable platform. A detective starts to study the case and, in the university area, meets her former flatmate. They were apparently romantically involved but haven’t been in contact for years. Together, they start to study the crime case. It is a fairly slow-moving story that started pretty well but decayed after that. The “romance” part was at times pretty cringe and teen-like. “Oh, I touched her hand.” The ending had some slight shades of gray, but the whole society seemed strange and wasn’t really well described. A solid three-star story.

Rose/House by Arkady Martine (Subterranean)

A famous architect built his dream house before his death. The house is run by an AI and is closed to anyone but Dr. Selene Gisil, who was the architect's pupil until they had a falling out. The house is filled with art and schematics done by the architect, but no one can go inside except Dr. Gisil, for two weeks every year. About two weeks after Dr. Gisil last visited the house, the house AI calls the police and reports a dead body. It doesn’t volunteer any other information and doesn’t allow anyone to enter the premises. As no one is allowed inside, who could the body be? It turns out that several people and groups have an interest in the contents of the house and the AI software itself. After Selene Gisil returns from Europe, she and a member of the local police are able to enter the house - but is it easy to get out of there anymore? It’s a pretty well-written story about a “ghost” house. The beginning was pretty good, but the latter part of the story was fairly confusing and disorganized. I wonder why anyone would want a copy of such an irrational AI to run anything - and why old architectural drawings would have such immense value - aren’t there any other talented architects in the world?

Thornhedge by T. Kingfisher (Tor, Titan UK)

Toadling is a princess who was raised by water fairies. She is a changeling and was replaced by an elf child. As time passes differently in Elfen land, she is asked to be the fairy godmother of the elf child who took her place. She was supposed to give a blessing so that the child would not harm those around her. The spell goes wrong and doesn't work. Toadling stays at the castle and tries to undo her mistake, but eventually isn´t able to do it except by putting the changeling to permanent sleep, after she has killed her nurse without the slightest remorse. That leads to the “Sleeping Beauty” scenario where a beautiful (but deeply evil) princess sleeps at an abandoned castle surrounded by vines and trees, and is guarded by Toadling who can take the form of a toad. Centuries later, a knight who has read tales about an imprisoned princess, arrives to rescue the damsel. He seems nice and understanding; perhaps Toadling could explain what is going on. An interesting take on an old fairytale told in beautifully written and easy-to-read language. The characters were interesting and well-drawn, except for the princess whose absolute evilness was poorly explained and did not seem to have any other character traits. Overall, this is an excellent and enjoyable story. 


My voting order: 
 
1. Thornhedge
2. Rose/House 
3. The Mimicking of Known Successes 
4. Mammoths at the Gates 
5. “Seeds of Mercury”, 
6. No Award: 
7. “Life Does Not Allow Us to Meet”

Saturday, August 3, 2024

Ann Leckie: Translation State


 The book takes place in the same universe as the author's widely acclaimed "Ancillary" series. Enae is someone who has taken care of hir (the pronouns in the book are confusing, with many different ones. I wonder why authors create more instead of following the simplest approach—using just one pronoun for everything. Apparently, it is too hard for English-speaking authors to grasp genderless language). When hir grandmother dies, it turns out that the house they lived in was sold years ago. The grandmother had arranged with the buyer that Enae would not be left destitute. So, the buyer arranges a job: Enae is supposed to find a fugitive Presger translator who disappeared about a century ago. It is a job that offers good pay, and an almost unlimited travel allowance, and no one expects any results from hir search. Sounds like a pretty good deal. But she decides to actually try to accomplish hir goal.

Qven is created and raised to be a Presger translator. He looks human and has mainly human genetics, but his upbringing (dismantling other children is encouraged as a normal part of development) is a bit unusual. He is also destined to merge with someone to create the ultimate whole. That is something that cannot be avoided.

Reet is a foundling who has been raised by adoptive parents. His genetics are strange, and no relatives of any kind can be found. His childhood was pretty happy and ordinary, apart from his tendency when he was young to bite other children. He grew out of that, but also has a tendency for very violent dreams.

When Enae comes to the space station where Reet lives, he is assigned as hir assistant. Enae soon suspects that Reet might be related to a Presger translator, which eventually leads to Reet’s capture. According to the agreement with the Presgers (a very powerful and extremely dangerous alien species), such fugitives must be returned.

The book was excellent, with interesting characters. The Presger translators were especially fascinating, with really original and imaginative life cycles. The messing about with pronouns was irritating—since the most prevalent language, Radchaai, apparently has just one pronoun, so why not go with that? Why invent a mess of new ones? The writing was very good, creative, and at the same time readable, with no pretentious pseudo-artistic tendencies. This was my favorite of the Hugo nominees.


422 pp.